MUSIC & CIRC
18092
page-template-default,page,page-id-18092,bridge-core-3.0.5,qi-blocks-1.0.6,qodef-gutenberg--no-touch,qode-page-transition-enabled,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,paspartu_enabled,paspartu_on_top_fixed,qode_grid_1400,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,qode-theme-ver-29.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.10.0,vc_responsive

La BUMT segueix fusionant les disciplines artístiques amb obres cabdals del repertori de banda amb un espectacle de circ per a petits i grans.

La banda simfònica de la BUMT ha volgut sorprendre el públic amb un concert molt diferent del que estem acostumats. Amb la interpretació de peces ben variades a l’Auditori del Camp de Mart, la banda simfònica ha volgut fer una fusió entre música i circ, dues variants artístiques que tenen punts en comú, i que ha donat com a resultat un concert innovador i agraït pel públic. Jordi Masip, director de la banda, demostra un cop més la seva gran connexió amb la banda, i aconsegueix que tots els músics pugin i baixin la intensitat de la música en el moment adequat per un efecte impressionant o dramàtic, segons el que convé.

 

 

 

 

L’actuació, davant d’un auditori ben ple, comença amb la interpretació de “El camino real” d’Alfred Reed, obra del compositor nord-americà amb progressions harmonioses que varien des de la Jota fins al Fandango, amb un patró tradicional ràpid – lent – ràpid i que acaba amb un final fort, ple de percussió i vent.

 

Continuem amb “Huit et demi” del compositor italià Nino Rota i banda sonora de la pel·lícula  surrealista del mateix nom, una música que sembla desorganitzada, però que té un ritme ben coherent, i amb importància dels vents, tant de metall com de fusta. A l’escenari, la banda gaudeix de la gran col·laboració del professor Karoli, que harmonitza la seva actuació amb la música.

 

“Arabesque” de Samuel Hazo és una altra composició contemporània, aquest cop plena de sons de l’Orient Mitjà. Amb un inici sorprenent, protagonitzat per un solo de flauta travessera encisador, que barreja passatges ràpids de vent in crescendo i una frenètica percussió al darrere amb moments més lents, com de descans en mig del bullici.

 

Tot seguit, els músics comencen a tocar “L’entrada dels gladiadors” de Julius Fucik, marxa plena d’escales cromàtiques que s’ha fet servir en moltes ocasions als circs. Aquesta melodia anuncia l’entrada dels pallassos, amb el so, primer, de les trompetes, i tot seguit de les tubes, que s’intercanvien la melodia principal. Aquesta obra acaba amb una tercera part amb equilibri de vents de metall i fusta, que va guanyant ritme com més s’apropa el final.

 

“Sajelbon”, del jove compositor espanyol José Alberto Pina, interpretada a continuació, és una obra que compon en honor al seu poble, Noblejas. Aquesta peça està plena dels elements que esperaríem sentir en una banda sonora de pel·lícula: vents i percussió, i amb un paper important al piano.

 

Tot seguit sona “Festa a Tarraco” del compositor Joan Bta. Meseguer, que ha estat director de la Banda Unió Musical de Tarragona durant molts anys. “Festa a Tarraco” és un pasdoble que vol homenatjar la ciutat a la qual estima molt.

 

En aquest concert de música tan variada, la banda no va voler prescindir del conegut pasdoble “Paquito el chocolatero” de Gustavo Pascual un, virtuós del clarinet. Aquest compositor va escriure el pasdoble pel seu cunyat Paquito, ja que ambdós eren amants de la música i les festes de Moros i Cristians. A l’escenari, el professor Karoli continua fent gala de la seva actuació amb els músics, mentre el públic pica de mans.

 

El concert finalitza de la millor manera amb “Libertadores” d’Oscar Navarro. Aquesta obra és una fanfàrria de dues parts: la primera, inspirada en l’Amazones com si fos un poema acolorit de la vida indígena, i l’altra dedicada als alliberadors Simón Bolívar i José de San Martín. En aquesta segona part, tots els instruments tenen el seu moment en què entren i surten contínuament de la composició. Finalment, la potència musical de les trompes omple tot l’auditori, acompanyades pel ritme de les caixes, que agafen el protagonisme posant-se davant l’escenari amb un final molt potent.

Data: 19 de juny de 2022

Hora: 12:00 h

Lloc: Auditori Camp de Mart (Tarragona)

Aforament: 1778 espectadors